Frågor och svar – Branden på Dahlborgsgatan

Helena Hertzman-Rhodin 29 maj 2018

Frågor och svar

Vad gör jag med mitt elabonnemang?

Har du inte sagt upp ditt elabonnemang kan du göra det till Nybro Energi, 0481-451 76.

 

När kyl och frys är tömda så kan du stänga av strömmen

När kyl och frys är tömda så kan du stänga av strömmen genom att ringa Nybro Elnät på telefon 0481-451 76.

 

Vem ansvarar för att jag ska hitta ett nytt boende?

Ansvaret för att hitta ett boende ligger i första hand hos hyresgästen. NBAB, kommunen och försäkringsbolagen samarbetar för att försöka få fram så många boenden som möjligt. Har du frågor som gäller just din försäkring, kontakta ditt försäkringsbolag för att få mer information.

 

Hur fortlöper arbetet?

Saneringsarbetet löper på och går enligt planerna. För tillfället håller saneringsfirmorna på att tömma lägenheterna och i övrigt säkras huset så att vi ska få en säker boendemiljö och arbetsmiljö.

 

Ni har lediga lägenheter på er hemsida, varför kan inte någon av de drabbade få de lägenheterna?

De lägenheter som läggs ut på vår hemsida har senare inflyttningsdatum och är därför inte intressanta. Vi tittar på de som anmält att de behöver boende lite längre fram, för att se om några uppsagda lägenheter kan vara aktuella. Annars lägger vi ut de på vår hemsida. Det går givetvis bra att söka de här lägenheterna om de kan passa.

 

När saneras och flyttas mina saker i lägenheten?

Kolla med ditt försäkringsbolag gällande sanering av lösöre. Försäkringsbolaget måste kontakta Ocab för att bestämma tid. Kontaktperson på Ocab Sanering är Patrik Gustavsson.

 

Ska jag betala för min bilplats under tiden jag inte kan bo i lägenheten?

Så länge du inte kan bo i din lägenhet behöver du inte betala. Har du däremot garage eller andra förråd, betalar du för de som vanligt.

 

Vad gör jag om jag behöver hämta något i lägenheten? OBS nya tider!

Av säkerhetsskäl vill vi minimera tillträdet till lägenheterna. Om du ändå behöver in i lägenheten anordnar Ocab gemensamma tillfällen då det kan ske. Under perioden 25-28 juni går det att få tillträde till lägenheten kl. 10-12. Samling sker utanför huset. OBS ATT FREDAGEN DEN 29 JUNI ÄR TILLTRÄDET TILL LÄGENHETERNA INSTÄLLT!

 

Hur blir det med hyran för juni?

Hyran för juni ska du inte betala. Har du redan betalt din hyra kommer du få tillbaka dina pengar. För att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt, kontakta NBAB 0481-459 00 och lämna ditt kontonummer. Har du autogiro ska det vara stoppat för juni månad.

 

Hur gör jag om jag saknar hemförsäkring och inte har möjlighet att ordna boende på egen hand?

Om du saknar hemförsäkring och inte har möjlighet att ordna boende på egen hand kan du kontakta Nybro kommuns individ- och familjeförvaltning. De nås vardagar klockan 07.30-12.00 samt 13.00-16.00 på telefonnummer 0481-451 22.

 

Vart vänder jag mig om jag känner mig orolig och behöver prata med någon?

Om du känner att du behöver samtalsstöd så går det bra att ringa kommunens kuratorer vardagar mellan 7.30-16.30. Du når dem på telefonnummer 0481-456 76. Efter klockan 16.30 samt helger kan du ringa 020-45 39 00 för att komma till Sydostjouren där du också kan få stöd via samtal.

 

Vad händer med min post?

Boende på Dahlborgsgatan 9 är välkomna att hämta sin post på postkontoret, Bangatan 9. Ta med legitimation för att få er post. Posten kommer att lagras tills ni väljer att hämta den, ni behöver alltså inte hämta er post varje dag utan när ni själva vill.

Öppettiderna är måndag-fredag klockan 8.30-10.00 samt 15.30-17.00.

 

Hur gör jag med bredband, TV och telefon?

Frågor som rör exempelvis TV, bredband och telefoni tas direkt med leverantören av tjänsten.

 

Om jag hittar en annan lägenhet och inte vill flytta tillbaka, måste jag då säga upp mitt kontrakt och betala uppsägningstid?

Skulle du hitta ett annat boende under tiden lägenheterna på dalborgsgatan 9 inte går att bo i så behöver du inte betala hyra för uppsägningstid utan kan flytta direkt om du vill. Kontakta NBAB på telefonnummer 0481-459 00 och meddela oss att du inte vill flytta tillbaka.

 

Vart vänder jag mig om jag har frågor kring händelsen?

Vi försöker uppdatera kring händelsen löpande via hemsida och sms. Känner du att du inte fått svar går det givetvis bra att ställa dina frågor via e-post: info@nbab.se om du är hyresgäst i huset. Vi svarar på dina frågor så fort vi kan.

 

Dahlborgsgatan 9الحريق في

كيف هو الحال مع الأيجار لشهر حزيران؟

عدم دفع أيجار شهر حزيران. أذا كنُتَ قد دفعت الأيجار فسوف يتم أسترجاعهُ لحسابك.

حتى يتم ذلك بشكل منظم و بأسرع وقت ممكن ، يرجى الأتصال بمكتب الشركة على الهاتف04814500

 لترك رقم الحساب الخاص بك.أما أذا كان لديك نظام الدفع اللأوتوماتيكي

سوف يتم أيقافهُ لشهر حزيران.

 

ماذا أفعل في حال كنتُ بحاجة لأحضار أغراض من المنزل؟

لأسباب أمنية نريد تقليل الوصول الى الشقق.

.Ocabأذا كنت لا تزال بحاجة لدخول الشقة سوف يتم ذلك بالتنظيم المشترك مع

معلومات عن ذلك سوف يتم أرسالها عن طريق الرسائل النصية.

 

 

التعليمات

ماذا أفعل أذا لم يكن لدي تأمين على المنزل ولا أستطيع تأمين منزل بمفردي؟

أذا لم يكن لديك تأمين على المنزل ولا تستطيع ترتيب الأقامة بنفسك، يمكنك الأتصال بأدارة الافراد و الأسرة في بلدية نيبرو .يمكن الوصول اليهم خلال أيام الأسبوع من الساعة 7:30 صباحاً حتى الساعة 12:00 ظهراً ومن الساعة 13:00 حتى الساعة 16:00 عصراً على الهاتف 45122-0481

 

أذا كنتُ أشعر بالقلق وبحاجة الى شخص لأتحدث معهُ بمن سوف أتصل؟

أذا كنت تشعر بأنك بحاجة الى الدعم من الأفضل الأتصال بالموظفين في البلديةخلال أيام الأسبوع بين الساعة 7.30 صباحاً الى 16:30 عصراً .يمكن الأتصال بيهم على الهاتف048145676

.020453900 بعد الساعة 16:30 وفي عطلات نهاية الأسبوع يتم الأتصال على الهاتف

حيثُ يمكنك تلقي الدعم على هذا الهاتف.

 

ماذا عن البريد الخاص بي؟

 

مرحباً بيكم لأستلام بريدكم في مكتب البريد على العنوانDahlborgsgatan 9 السكان في

. يرجى أحضار بطاقة الهويه الخاصة بك للحصول على البريد الخاص بك.Bangatan 9

سيتم تخزين البريد لحين أنك تود أحضارهُ، لا تحتاج لأخذ البريد كل يوم ولكن عندما تريد.

.8:30-10:00/15:30-17:00أوقات الدوام من الأثنين الى الجمعة :-

 

ماذا أفعل مع الأنترنيت ، والتلفاز والهاتف؟

مثل هذه الأسئلة حول التلفاز و الأنترنيت و الهاتف يتم الأستفسار عنها مباشرةً من مزود الخدمة.

 

أذا وجدتُ منزل أخر و لاأرغب في العودة الى منزلي القديم ،هل يجب الألتزام بشرط الأخلاء و دفع ثلاثة أشهر أيجار شرط الأخلاء؟

أذا وجدت منزل أخر في حين لا يمكنك العيش في منزلك القديم في هذه الحاله لا تحتاج لدفع أجار  ثلاثة أشهر شرط الأخلاء و لكن تستطيع الانتقال مباشرةً أذا كنت تريد ذلك.

0481-459 00أتصال بمكتب شركة السكن على الهاتف

و أبلغنا بأنك سوف تنتقل و لاتريد العودة الى المنزل.

 

بمن أتصل أذا كانت لدي أسئلة حول الحادث؟

نحن نحاول تحديث الأخبار بأستمرار عبر موقع البريد الألكتروني و الرسائل . أذا كنت تشعر بأنك لم تتلقى أجابة،فلا تتردد

. أذا كنت مستأجر في البناية سوف نجيب عن الأسئلة info@nbab.seفي طرح أسئلتك عن طريق البريد الأليكتروني :

بأقرب وقت ممكن.